Waarom moet je douchen na het sporten?

Douchen na het sporten is erg belangrijk. In dit artikel geef ik een aantal redenen waarom dat zo is. Het is een heerlijk gevoel: na een work-out waarbij je flink gezweet hebt onder de douche stappen. Je doet dit vaak automatisch, het is goed om je spieren te laten ontspannen en je weer lekker fris te voelen. Maar is dit wel zo goed voor je? Het antwoord is ja. Hier volgen 5 redenen waarom je zou moeten douchen na het sporten.

1. Douchen na het sporten zorgt ervoor dat bacteriën verdwijnen

Zoals je misschien weet bestaat zweet uit veel bacteriën. Door het zweten zorgt je lichaam ervoor dat er afvalstoffen afgevoerd worden. Deze afvalstoffen worden door het zweet verspreid op je huid. Door te douchen spoel je het zweet en daarmee de bacteriën van je lichaam af. Dit zorgt ervoor dat je infecties of uitslag kunt voorkomen en voel je je weer helemaal schoon.

2. Een warme douche laat je spieren ontspannen

De warmte van de douchestralen zorgt ervoor dat je spieren na een intensieve training weer kunnen ontspannen. Dit kan spierpijn voorkomen omdat je spieren hierdoor sneller herstellen. Lekker warm douchen na het sporten is dus erg gezond en goed voor de spieren.

3. De douche als beloning voor een zware training of wedstrijd

Douchen na het sporten Als je hard getraind hebt mag je jezelf hiervoor gerust belonen. Gebruik een lekkere douchegel waar je helemaal mee kunt ontspannen. Geniet van de warmte en geur en stap weer helemaal schoon en fris de douche uit. Ook ouderen sporten tegenwoordig vaak en voor hen is het erg belangrijk dat zij veilig douchen. Als dit in de sportschool niet mogelijk is moeten zij ervoor zorgen dat dit thuis kan.

4. Douchen na het sporten met warm of koud water?

Hoe verleidelijk het ook is om lekker lang onder een warme douche te staan na het sporten, is het ook heel goed voor je bloedsomloop om aan het eind van je douchebeurt het koude water aan te zetten. Dit stimuleert de bloedsomloop en zorgt ervoor dat bloed beter wordt aan- en afgevoerd. Ook worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Dit zorgt ervoor dat je spieren sneller herstellen van een workout. Bekijk ook onderstaand filmpje met nog meer redenen en tips waarom koud douchen na het sporten zo goed voor je is!

5. Schone kleding na het douchen!

Als laatste is het natuurlijk heel belangrijk om na het sporten schone kleding aan te doen. Na het douchen zijn al het zweet en bacteriën van je lichaam af, maar wanneer je vervolgens je bezwete kleding weer aan doet heb je alsnog kans op irritaties. Zorg er dus altijd voor dat je schone kleding bij je hebt of thuis aan doet. Je voelt je hiermee schoon, fris en hebt genoeg energie voor de rest van de dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*