Digitale zorg in Nederland is in opkomst

Digitale zorg in Nederland is in opkomst

We hebben het allemaal afgelopen 2 jaar niet gemakkelijk gehad door de coronapandemie. Vooral de reguliere zorg werd praktisch volledig ontregeld en zelfs IC capaciteit en acute zorg moest wijken voor coronapatiënten. Vanuit alle hoeken werd gekeken hoe toch de reguliere zorg enigszins operationeel kon blijven voor bijvoorbeeld huisartsen en spoedposten. De noodzaak voor digitale zorg werd daarom steeds meer. Denk bijvoorbeeld aan handige apps waarmee je je gezondheid kunt monitoren of veilig beeldbellen met je huisarts.

digitale zorg in opmars in nederland

Kijken we naar hoe zorg in Nederland nu ingericht is, is dat vooral een machinaal ‘lopende band’ methodiek die eigenlijk totaal niet flexibel is. Dat hebben we immers pijnlijk geleerd door het Covid-19 virus. Dit geldt vooral voor herhaalcontroles of langere behandeltrajecten. Deze zouden efficiënter moeten kunnen. Dat vinden wij bij Vcare ook!

Uitdaging voor de zorg

Een grote uitdaging voor de zorg is enerzijds de vergrijzing en toename van chronische aandoeningen. Maar ook de daling van het zorgpersoneel vormt een groot probleem. En dit terwijl de vraag naar zorg alsmaar toeneemt. Dit vraag om omdenken en meer inzet op digitale zorg oplossingen die het werk efficiënter maken voor zorgpersoneel. Kortom; meer kunnen doen in minder tijd!

De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat we een andere manier van werken zijn gaan omarmen, maar ook dat de crisis een urgentie en welwillendheid heeft doen ontstaan om veranderingen die eerst taboe waren, nu wel sneller geïmplementeerd worden binnen zorgorganisaties. Zo heeft de crisis bijgedragen aan het versnellen van vergoede digitale consulten, ook wel e-consult genoemd. Voorwaarde is wel dat het eerste consult met de zorgverlener fysiek gebeurd. De daarop volgende consulten mogen dan plaatsvinden via een veilige beeldverbinding en worden vergoed zoals een reguliere consult.

Handige apps voor patiënten

Het inzetten op zorgapps is ook een groeikans voor veel zorgorganisaties. Zorgverleners kunnen veel méér patiënten en zorg verlenen door iemand digitaal advies te geven op basis van waardes die op afstand uitgelezen kunnen worden. Zo kan er tijdig en snel geschakeld worden zonder dat de zorgverlener hoef te reizen. Tegelijkertijd kan voor patiënten bij wie fysieke zorg noodzakelijk is meer tijd worden uitgetrokken. Een goed voorbeeld is de hartritmeapp die nu ook vergoed wordt door zorgverzekeraar VGZ en Zilveren Kruis, via Amsterdamse ziekenhuis OLVG en het Maastricht UMC+.

Communicatie en organisatie op de kop

Als er ergens een transitie moeizaam verloopt, dan is het wel in de zorg. Wil digitale zorg goed functioneren dan moeten er ook organisatorische veranderingen plaatsvinden. Denk aan bereikbaarheid, wachttijd, binnenkomende meldingen en delegatie via de digitale kanalen.

Bij Vcare hebben we al dit soort zaken al slim opgevangen met Vcare connect. Dit cloudplatform fungeert als een add-on voor de meest gebruikte HIS en HAPIS systemen in Nederland. Dankzij deze integratie kunnen gebruikers (lees: triagisten) direct alle patiënten informatie op hun beeldscherm krijgen, direct gegevens aanpassen, informatie toevoegen aan het digitaal medisch dossier en zelfs sms meldingen sturen vanaf de pc naar de mobiel. Ook zijn er slimme integraties ontwikkeld met veel gebruikte office apps zoals Google chrome, Office 365 en Microsoft teams.

Wil je als zorgorganisatie kennismaken met Vcare connect? Onze adviseur komt graag langs voor een demonstratie en meer informatie over alle mogelijkheden van ons platform.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*