5 manieren om een ​​blijvend gevoel van eigenwaarde op te bouwen en te vergroten

Iedereen is voorstander van een hoog zelfbeeld, maar het cultiveren ervan kan verrassend moeilijk zijn. Psycholoog Harm legt uit waarom – en beschrijft slimme manieren waarop we onszelf kunnen helpen opbouwen.

Velen van ons erkennen de waarde van het verbeteren van ons gevoel van eigenwaarde. Als ons gevoel van eigenwaarde hoger is, voelen we ons niet alleen beter over onszelf, maar zijn we ook veerkrachtiger. Hersenscan onderzoeken tonen aan dat wanneer ons gevoel van eigenwaarde hoger is, we veelvoorkomende emotionele wonden, zoals afwijzing en mislukking, waarschijnlijk als minder pijnlijk ervaren en er sneller van terugkaatsen. Als ons gevoel van eigenwaarde hoger is, zijn we ook minder kwetsbaar voor angst; we geven minder cortisol af in onze bloedbaan als we onder stress staan, en het is minder waarschijnlijk dat het in ons systeem blijft hangen.

Maar hoe geweldig het ook is om een ​​hoger gevoel van eigenwaarde te hebben, het blijkt dat het verbeteren ervan geen gemakkelijke taak is. Ondanks de eindeloze reeks artikelen, programma’s en producten die beloven ons gevoel van eigenwaarde te vergroten, is de realiteit dat veel van deze artikelen niet werken en dat sommige er zelfs voor zorgen dat we ons slechter gaan voelen.

Een deel van het probleem is dat ons gevoel van eigenwaarde om te beginnen nogal instabiel is, aangezien het dagelijks, zo niet elk uur, kan fluctueren. Wat de zaken nog ingewikkelder maakt, is dat ons gevoel van eigenwaarde zowel onze globale gevoelens over onszelf omvat als hoe we over onszelf denken in de specifieke domeinen van ons leven (bijvoorbeeld als vader, verpleegster, atleet, enz.). Hoe zinvoller een specifiek domein van zelfrespect, hoe groter de impact die het heeft op ons wereldwijde zelfrespect. Iemand laten huiveren bij het proeven van het niet-zo-heerlijke diner dat je hebt bereid, zal het zelfrespect van een chef veel meer schaden dan iemand voor wie koken geen belangrijk aspect van zijn identiteit is.

Ten slotte is het hebben van een hoog zelfbeeld inderdaad een goede zaak, maar alleen met mate. Een zeer hoog zelfbeeld – zoals dat van narcisten – is vaak nogal broos. Zulke mensen voelen zich vaak goed over zichzelf, maar ze zijn ook vaak extreem kwetsbaar voor kritiek en negatieve feedback en reageren erop op een manier die hun psychologische zelfgroei belemmert.

Dat gezegd hebbende, is het zeker mogelijk om ons gevoel van eigenwaarde te verbeteren als we het op de juiste manier aanpakken. Hier zijn vijf manieren om uw zelfrespect te voeden wanneer deze laag is:

 

1. Gebruik positieve affirmaties correct

Positieve bevestigingen zoals “Ik ga een groot succes worden!” zijn buitengewoon populair, maar ze hebben één kritiek probleem – ze hebben de neiging om mensen met een lage eigenwaarde zich slechter te laten voelen over zichzelf. Waarom? Omdat als ons gevoel van eigenwaarde laag is, dergelijke verklaringen gewoon te in strijd zijn met onze bestaande overtuigingen. Ironisch genoeg werken positieve affirmaties wel voor een subgroep van mensen – degenen met een al hoog zelfbeeld. Om affirmaties te laten werken wanneer je zelfrespect achterblijft, moet je ze aanpassen om ze geloofwaardiger te maken. Verander bijvoorbeeld “Ik ga een groot succes worden!” tot “Ik ga volhouden totdat ik slaag!”

 

2. Identificeer uw competenties en ontwikkel ze

Zelfrespect wordt opgebouwd door echte bekwaamheid en prestaties te tonen op gebieden van ons leven die voor ons belangrijk zijn. Als je er trots op bent een goede kok te zijn, geef dan meer etentjes. Als je een goede hardloper bent, meld je dan aan voor races en train ervoor. Kortom, zoek uw kerncompetenties uit en vind kansen en carrières die deze accentueren.

 

3. Leer complimenten te accepteren

Een van de lastigste aspecten van het verbeteren van het gevoel van eigenwaarde is dat wanneer we ons slecht voelen over onszelf, we de neiging hebben om meer weerstand te bieden aan complimenten – ook al hebben we ze dan het meest nodig. Stel jezelf dus tot doel om complimenten te tolereren wanneer je ze ontvangt, zelfs als ze je een ongemakkelijk gevoel geven (en dat zullen ze ook). De beste manier om de reflexieve reacties van het wegslaan van complimenten te vermijden, is door eenvoudige vaste reacties voor te bereiden en jezelf te trainen om ze automatisch te gebruiken wanneer je goede feedback krijgt (bijv. ‘Bedankt’ of ‘Wat aardig van je om te zeggen’). Na verloop van tijd zal de neiging om complimenten te ontkennen of af te wijzen vervagen – wat ook een mooie indicatie zal zijn dat je gevoel van eigenwaarde sterker wordt.

 

4. Elimineer zelfkritiek en introduceer eigenwaarde

Helaas, als ons gevoel van eigenwaarde laag is, zullen we dit waarschijnlijk nog verder beschadigen door zelfkritiek te zijn. Aangezien het ons doel is om ons gevoel van eigenwaarde te vergroten, moeten we zelfkritiek (die bijna altijd volkomen nutteloos is, zelfs als het dwingend aanvoelt) vervangen door zelfcompassie. In het bijzonder, wanneer je zelfkritische innerlijke monoloog begint, vraag jezelf dan af wat je tegen een dierbare vriend zou zeggen als ze in jouw situatie waren (we hebben de neiging om veel meer medeleven te hebben met vrienden dan met onszelf) en richt die opmerkingen op jezelf. . Door dit te doen, voorkom je dat je zelfrespect verder wordt aangetast door kritische gedachten, en help je het in plaats daarvan op te bouwen.

 

5. Bevestig uw werkelijke waarde

Het is aangetoond dat de volgende oefening u helpt uw ​​gevoel van eigenwaarde te doen herleven nadat het een klap heeft opgelopen: Maak een lijst van kwaliteiten die u bezit die in de specifieke context zinvol zijn. Als je bijvoorbeeld bent afgewezen door je vader

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*