Tips voor telefonische acquisitie

Gezien een verkoopmedewerker zich vaak niet op het gemak voelt tijdens het bellen met klanten, vind je hier een aantal eenvoudige tips. Als je je als verkoopmedewerker aan deze regels houdt zul je geen problemen meer hebben tijdens de telefonische acquisitie.

Vermijd standaard gesprekken

Probeer standaard gesprekken zo veel mogelijk te vermijden. Denk aan: “Hoe gaat het?”. Dit komt te amateuristisch. Wat ook echt niet door de beugel kan zijn woorden als “Hallo” en “Doei”. Je praat natuurlijk niet tegen je vrienden.

Wens de contactpersoon altijd netjes goedendag en wees professioneel. Beperk u tot de zaak waarover u contact opneemt. Stel je kort voor en vraag of de contactpersoon tijd heeft.

Breek het ijs

Zorg voor een effectieve openingszin. Uit deze zin moet meteen blijken dat het gesprek nut heeft. Begin het gesprek niet met een promotie van het product of de dienst. Begin met een mogelijk probleem of een typisch ongemak.

Neem een goede sfeer mee

Wees altijd enthousiast en vriendelijk. Wanneer je zelf al niet enthousiast bent over wat je verkoopt, hoe moet je gesprekspartner zich dan wel niet voelen? Glimlachen is aanstekelijk.

Toon interesse

Stel duidelijke en vragen en laat je gesprekspartner merken dat je luistert. Vraag iets na als het niet duidelijk is. Geef tijdens het luisteren signalen af dat je er nog bent en dat je de situatie begrijpt.

Scripts

Scripts zijn erg effectief voor de verkoopmedewerker. Een script geeft een sterke structuur aan een gesprek. Het is dus handig om een openingsboodschap en een aantal vragen op het papier te noteren. Dit biedt enkele houvast.

Echter moet je niet voorlezen. Dit merkt de ander meteen. Test het maar eens uit: lees een tekst op en herhaal die tekst vervolgens in eigen woorden. Het tweede klinkt veel natuurlijker. Mensen houden er niet van om te praten met een ingestudeerde robot, wel met spontane mensen.

Zorg er ook niet voor dat het doel van het gesprek het afronden van het script is. Het doel van het gesprek moet het maken van een afspraak of zelfs een verkoop afronden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*