SEO Campagne, waar moet deze aan voldoen?

Wat is SEO? SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. Dit is een manier om ervoor te zorgen dat websites beter gevonden zullen worden in de Google. Google heeft hiervoor een 200 ranking factoren waar een website aan moet voldoen. Deze factoren zijn grofweg in drie onderdelen te verdelen; technische seo, website content en linkbuilding. Deze zijn alle drie belangrijk voor een goede SEO campagne.

Technische seo

Bij technische seo wordt er naar de techniek achter een website gekeken. Het is belangrijk dat de structuur van de website goed is, er moet een logische opbouw van de pagina’s zijn. Daarnaast is snelheid een belangrijke factor. Snelheid is belangrijk voor de useability van een website en is een factor welke Google mede gebruikt voor de ranking van websites.

De snelheid van een website is van verschillende factoren afhankelijk, namelijk de servers waar de website op draait, het aantal plaatjes of foto’s welke op een website staan en of deze geoptimaliseerd zijn voor internet etc. Dan is er nog het stukje indexering, het is belangrijk dat de pagina’s die gevonden moeten worden ook daadwerkelijk geïndexeerd worden en dat deze niet geblokkeerd worden voor de zoekmachinerobots.

Website content

De contect welke op een website staat is belangrijk voor een goede seo campagne. Bij een seo campagne wordt er naar de contect op de website gekeken of deze aansluit op het zoekgedrag van de doelgroep. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een zoekwoordenanalyse, waarbij gekeken wordt naar de website en welke zoekwoorden hiervoor relevant zijn. Tevens wordt er hier gekeken hoe vaak er gezocht wordt op deze woorden en zodoende is af te leiden welke zoekwoorden prioriteit moeten krijgen als er nieuwe content voor de website of voor de linkbuilding wordt geschreven.

Linkbuilding

Het derde aspect van een goede seo campagne is linkbuilding. Bij linkbuilding worden er op relevante websites linkjes geplaatst naar de de website welke beter gevonden moet worden. Hierbij wordt er gekeken naar de kracht van de websites waar de linkjes op komen te staan en wordt er gevariëerd met ‘anchor’ teksten. Dit zijn de klikbare teksten welke de daadwerkelijke linkjes zijn.

Een andere manier van linkbuilding wordt gedaan door artikels te schrijven welke relevant zijn voor de website. Als dit een goede en relevante content bevat dan wordt ook hier een bepaalde waarde aan gegeven door Google, zodat de doel website een hogere waarde krijgt. Hierdoor zal deze stijgen in de zoekresultaten.

Waarom een seo campagne

Een seo campagne zorgt er dus voor dat een website beter gevonden wordt in de (gratis) zoekresultaten voor bepaalde zoekwoorden. Als deze zoekwoorden relevant zijn voor de doelgroep en de website sluit hierbij aan dan kunnen er meer conversies plaatsvinden. Een conversie kan zijn een verkoop, als de doelwebsite een webshop is bijvoorbeeld. Maar een ingevuld contactformulier kan ook een conversie zijn.

Relevante bezoekers zorgen dus voor meer conversies, wat meer omzet en uiteindelijk ook meer winst betekent. Een goede seo campagne kan dus geld opleveren, ongeacht of ervoor betaald is om het door een online marketing bureau uit te laten voeren, het verdient zich terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*