Online shoppen blijft winnen aan populariteit

Online shopping blijft maar groeien en groeien. Terwijl grote winkelketens zoals V&D en HEMA moeite hebben om financieel gezond te blijven, zijn het de webshops die veel winst maken. Online shoppen zit al enige jaren in de lift. We zien steeds professionelere webshops met een uitgebreide collectie, voldoende betaalmethoden, voldoende (eigen) voorraad en tot slot een uitgebreide klantenservice.

Online kopen

10,3 miljoen Nederlanders gaven in 2013 aan regelmatig eens iets online te kopen. Dit zijn Nederlanders in de leeftijdscategorie van 12 tot 75. In 2013 was het gebruik van de smartphone en tablet nog lang niet zo ingeburgerd als in 2015. We zien dan ook een verschuiving van online aankopen via een desktop/laptop naar smartphone/tablet. Anno 2015 een webshop in bezit hebben die niet responsive of adaptive is, zorgt voor omzetverlies.

Trends op het gebied van online shoppen in 2015

Hoe kun je ervoor zorgen dat een online klant nog beter weet wat hij/zij koopt? Het passen van een online kledingstuk is immers lastig. Dat is ook nog een van de knelpunten waardoor niet iedereen van online shopping houdt. Toch maken webwinkels de consument het steeds makkelijker. Door ze geen verzendkosten te laten betalen, en de optie te geven om gratis te retourneren is de drempel voor de consument steeds lager. Ze lopen immers geen risico bij het online shoppen.

Om het aantal retourzendingen terug te dringen zijn online shops bezig met het creëren van virtuele paskamers. Er worden video’s gemaakt van modellen die het kledingstuk dragen en zo kan de consument goed inschatten hoe het kledingstuk het er in het echt uitziet.

Gebruikerservaringen nog steeds belangrijk

Niet alle webshops hebben het imago betrouwbaar te zijn. De gemiddelde consument is af en toe dan ook nog best huiverig tijdens het online shoppen. Via iDeal kun je direct betalen, maar hoe weet je zeker dat je het bestelde artikel ook daadwerkelijk ontvangt? Om de consument te laten zien dat je betrouwbaar bent, kun je het best andere consumenten (eerdere klanten) inzetten. Door ze de kans te geven een review achter te laten, laat ze zien transparant te zijn. Een negatieve review kan voorkomen. Hoewel deze lang niet altijd waar hoeven te zijn, is het belangrijk om op elke negatieve review te reageren. Laat zien hoe je het probleem oplost, fouten kunnen immers voorkomen.

Nederlanders shoppen massaal vakanties en kleding

Vooral vakantie en kleding wordt online aangeschaft. Jurkjes online kopen is bijvoorbeeld iets wat heel populair is onder veel meiden. In het straatbeeld kom je over het algemeen steeds minder reisbureaus tegen. Grote reisbureaus zetten voornamelijk in op hun online aanwezigheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*