Hoe vindbaar worden in Google?

Google, wie kent de zoekmachine vriendelijke reus niet? Dat is ook niet zo gek, want meer dan 93% van alle internet gebruikers in Nederland gebruiken Google om een product of dienst te zoeken. Wetende dat er 17 mln Nederlanders zijn en ruim 15 mln toegang hebben tot het internet, spreekt het voor zich dat Google absolute marktleider is in Nederland als het gaat om zoekmachines. Heb je dus een website of webshop, dan loont het zich enorm om goed vindbaar te zijn voor je potentiele nieuwe klanten. Als we kijken naar de linkjes in de resultaten, dan zijn er globaal gezien 2 manieren hoe je vindbaar kunt zijn.

Betaalde links

Google biedt de mogelijkheid om tegen betaling een advertentie te krijgen met je website. Dit werkt volgens het principe van cost per click, ook wel CPC model genoemd. Voor iedere klik betaal je een x bedrag aan Google. In ruil plaatst google je website dus bovenaan de resultaten, op moment dat er gezocht wordt naar je naam, product of dienst. Via een eigen beheer omgeving, Adwords, kun je je eigen advertenties opmaken en aangeven hoeveel je wenst te betalen per klik. Want hoe meer je wenst te betalen per klik, hoe groter de kans dat je boven je concurrent zichtbaar bent.

Organische links

Een andere manier om zichtbaar te zijn op Google is via de organische ‘normale’ blauwe links. Dit zijn de aanbevolen resultaten vanuit Google aan de zoeker op basis van de zoek criteria. Hier speelt het proces van zoekmachine optimalisatie (SEO) een belangrijke rol. Dit omvat namelijk het zo relevant mogelijk maken van de informatie op je website (content), zodat Google kan zien dat je relevantie informatie te bieden hebt voor de zoeker. Afhankelijk van de concurrentie ( en hoe hun content is ingericht ) krijg je een plek toegewezen in Google, waarbij de eerste 5 plekken in Google ontvangen de meeste klikken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*