Enzoknol net zo populair als Pewdiepie?

Felix Kjellberg speelt niet de overtuigende megaster. De bescheiden Zweed vermijdt alle schijnwerpers, heeft geen entourage en is ongemakkelijk met succes. Maar zet Felix voor een camera en hij verandert in PewDiePie, de grootste Youtuber aller tijden. Hij bouwde een achterban van 27 miljoen abonnees met het spelen van videogames en het spelen van games op een mobiele telefoon.

Pewdiepie

Zijn video’s zijn geen standaard reviews. ‘Pewd’s, zoals hij vaak wordt genoemd speelt gewoon spelletjes en laat zijn publiek – vooral tieners – ervaren hoe hij dat doet met zijn random meningen en vreemde gedrag. Hij schreeuwt, krijst, zingt en zelfs ‘twerkt’ om zijn gevoelens te portretteren.

Miljard dollar

De 24-jarige Felix, die PewDiePie vijf jaar geleden begon, is momenteel een merknaam geworden welke een inkomen van acht miljoen dollar heeft met alleen advertentie inkomsten. In december 2012 heeft PewDiePie een contract ondertekent met Maker Studios, welke later is gekocht is door Walt Disney eerder dit jaar in een deel ter waarde van bijna 1 miljard dollar. Zijn achterban is zo groot dat zelfs spelletjes die hij bekritiseert enorme publiciteit krijgen.

‘Flappy bird – Don’t play this game!’

Eerder dit jaar maakt hij een video genaamd “Flappy Bird – Don’t play this game’’ waarin hij op het vogeltje vloekt. Het duurde niet lang en het spel werd miljoenen keren gedownload. Hij hielp Flappy Bird en zijn Vietnamese ontwikkelaar van onbekendheid tot een wereldwijde sensatie.

Felix heeft ook onbedoeld de game industrie geholpen een vorm te geven. Zo maken ontwikkelaars niet alleen spellen die leuk zijn om alleen zelf te spelen, maar ook spellen die leuk zijn naar te kijken terwijl andere het spelen op Youtube, zoals indie horror spellen. ‘’Het is cool om dit soort invloed te hebben, maar tegelijkertijd is het een beetje eng’’ zei Felix, in een zeldzaam interview. Hij wijst regelmatig media af omdat hij beweert een drukke agenda te hebben met het maken van zijn video’s.

Ongeëvenaard succes

Terwijl hij een ongeëvenaard aantal abonnees heeft op zijn Youtube kanaal, weerspiegelt zijn succes in de trend wat speelde wat betreft het kijken naar iemand anders die spellen speelt. Een van zijn collega’s is Jordan Maron, een 22-jarige Amerikaan die bekend staat als Captain Sparklez. Hij heeft 7.5 miljoen abonnees weten te bereiken met het populaire spel Minecraft.

Kwaliteit is niet altijd een belangrijk selling point. Felix’s creatie proces is snel, lelijk en meestal gedaan door alleen hemzelf. ‘’In tegenstelling tot veel professioneel geproduceerde shows, denk ik dat ik veel nauwer contact met mijn kijkers heb opgericht, het breken van de muur tussen de kijker en maker’’ zei hij. ‘’Wat ik en andere Youtubers doen is een heel ander ding, het is bijna alsof je met je maatje een spelletje speelt’’

Enzoknol populair in Nederland

In Nederland hebben we natuurlijk ook Youtubers. Een van de meest populaire Nederlandse Youtuber is Enzo Knol. Met zijn Youtube kanaal Enzoknol heeft hij dagelijks meer dan 500 duizend kijkers. Of Enzo ook zo succesvol zou kunnen worden als Pewdiepie is natuurlijk geen vraag. Zo spreek Pewdiepie Engels en heeft dus een veel groter publiek dan Enzo. Maar dat Enzo Knol zeer succesvol zal worden in Nederland is wel duidelijk.

One Reply to “Enzoknol net zo populair als Pewdiepie?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*