Niemand kan meer om online marketing heen. Als je klanten wil aantrekken is het niet meer genoeg om in de Gouden Gids te staan met een vermelding. Tegenwoordig moet je online vindbaar zijn. Online marketing is sinds het begin van internet een nieuwe manier van internet, een manier waar nieuwe bedrijven uit zijn ontstaan en bedrijven die alleen maar geld uitgeven aan online marketing om op die manier klanten binnen te halen.
Online marketing; eng?
Voor velen is online marketing ook iets “engs”. Het is niet makkelijk om te leren, want er zijn ook nog relatief weinig boeken over geschreven. Langzaam aan besteden (hoge)scholen en universiteiten aandacht aan dit onderwerp. Maar wat doe je als je niet meer studeert en je toch nieuwe klanten moet binnenhalen voor je bedrijf?
Het antwoord is: online studeren.
Er zijn verschillende websites waar je kunt leren over online marketing. Je hebt diverse weblogs zoals optimizeroi.com. Hier vind je eigenlijk al het nieuws, tips en tricks over allerlei onderwerpen binnen online marketing. Blogs zijn zeer waardevol bij het uitbreiden en op peil houden van je kennis. Wat erg jammer is aan de blogs, zeker aan nieuwe blogs, is dat ze weinig hulp bieden als je nog geen kennis hebt. Als je nog geen kennis hebt, kun je die natuurlijk wel online verkrijgen.
Gratis online lessen
Diverse websites zoals eDX, Udemy en Coursera bieden zowel betaalde als gratis online lessen. Je kunt lessen volgen over bepaalde onderwerpen van online marketing zoals het opzetten van Google Adwords campagnes, LinkedIn advertising of SEO (search engine optimization, of ook wel zoekmachine marketing genoemd). Dit is slechts een gedeelte van je kennis. Een van de belangrijkste lessen is misschien wel die in statistieken programma’s zoals Google Analytics. Op basis van de statistieken (uiteraard moet je wel eerst KPI’s opstellen), kun je namelijk beslissingen nemen en bepalen of iets een positieve ROI heeft of niet en of je moet doorgaan met het investeren in bepaalde online marketing activiteiten.