Helpt u de krant de volgende eeuw in?

In Nederland is het aantal krantenaanbieders de laatste jaren significant gedaald. Door de moeilijke economische omstandigheden en toenemende digitalisering neemt het aantal kranten abonnementen jaarlijks gestaag af. Toch zetten ze alle zeilen bij om ook deze eeuw te overleven!

Waarom neemt het aantal krantenabonnementen af?

Door de afname van het aantal kranten abonnementen worden kranten gedwongen een nieuwe marktbenadering en nieuwe marketing toe te passen. Door op een andere wijze naar de markt te kijken en deze anders te benaderen ontstaan er toch weer diverse mogelijkheden voor de dagbladen. Zo wordt er volop ingespeeld op de digitalisering door het aanbieden van online varianten. Zo bieden bijna alle dagbladen tegenwoordig een online editie die eenvoudig te raadplegen is op de tablet of mobiele telefoon, dit allemaal door een eenvoudige app. Zo speelt de krant in op het feit dat het toch tijdig nieuws kan brengen.

De papieren krant brengt nieuws immers altijd een dag te laat. Door het beschikbaar stellen van digitale content kan de klant het nieuws op zijn mobiel bekijken, zo weet eenieder wat er speelt. De volgende dag kan men het op zijn gemak teruglezen in de papieren krant.

Hoe kan de krant blijven bestaan?

Om het aantal abonnees op peil te houden worden en door de verschillende uitgevers diverse acties op touw gezet. Zo kunt u bijna alle kranten zeer voordelig proberen voor een bepaalde periode. Deze periode varieert meestal tussen de 4 en 10 weken. De kortingen bij een proefabonnement kunnen oplopen tot zo’n 90%. Daarnaast worden er ook vaak welkomstgeschenken uitgereikt om potentiele abonnees over de streep te trekken. Zo ontvangt u bij een Telegraaf abonnement een iPad en bij een NRC abonnement een iPhone. Daarnaast helpen deze acties om de drempel voor de nieuwe generaties lezers te verlagen om met de toch wat “ouderwetse” krant kennis te maken.

Ondanks het stoffige image zijn er naast de digitalisering en verandering van marketingstrategieën wel degelijk veranderingen doorgevoerd, zo zijn er veel dagbladen die tegenwoordig verschijnen op tabloid formaat. Het tabloid formaat is een speciaal formaat dat volgens vele de krant makkelijker doet lezen en omdat het compacter is. Daar het compacte formaat is het ook beter voor het milieu. Kranten als de Telegraaf hebben het afgelopen jaar bewezen dat het nieuwe tabloid formaat in combinatie met de digitale abonnementen of een combinatie van digitaal met gedrukte kranten succesvol kan zijn. De digitale oplage van de Telegraaf laat in januari 2014 een groei van 145% zien ten opzichte van 2013. Veel andere dagbladen waaronder NRC lieten ook een forse toename zien in oplage. Naast de Telegraaf en het NRC zijn de Volkskrant, het Parool en het Algemeen Dagblad tegenwoordig ook digitaal te lezen op een mobiele telefoon of tablet wanneer u geabonneerd bent op de krant. Deze verschuiving vindt ook plaats bij de regionale kranten, hier zien we ook de verschuiving naar digitaal.

Deze acties en met name de digitalisering in combinatie met een goede marketing zorgen voor het overleven van de krant, en dragen daarbij mee aan een prachtige traditie. Zeg nou zelf, het is toch schitterend als onze kleinkinderen en achterkleinkinderen ooit ook nog kunnen genieten van de krant? Daarnaast is het natuurlijk ook heerlijk wakker worden met een krant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*